Miten sanomalehdet (esim. Turun Sanomat) on arkistoitu ja kuinka pitkältä ajalta ne on mikrofilmattu? Entä mitkä ovat monistamismahdollisuudet?

Kysytty

Miten sanomalehdet (esim. Turun Sanomat) on arkistoitu ja kuinka pitkältä ajalta ne on mikrofilmattu? Entä mitkä ovat monistamismahdollisuudet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston Julinin lehtisaliin (Eerikinkatu 4) tulee vuonna 1999 131 erilaista sanomalehteä. Ulkomaisia säilytetään kolme kuukautta. Kotimaisten säilytysajat vaihtelevat puolesta vuodesta hamaan ikuisuuteen. Myös säilytysmuodot vaihtelevat: sanomalehtiä on mikrofilmattuina, sidottuina ja irtonumeroina.

Turun Sanomat löytyy mikrofilmattuna vuodesta 1905. Mikrofilmit ja niiden lukulaitteet sijaitsevat Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa (Linnankatu 2, 2. krs). Mikrofilmikopion hinta on 2 mk. Julinin lehtisalissa Turun Sanomia säilytetään yksi vuosi irtonumeroina (valokopion hinta 1 mk) sekä sidottuina lehtinä 10 vuotta (sidottuja lehtiä ei voi kopioida).

Turun kaupunginkirjastoon tulevat sanoma- ja aikakauslehdet löytyvät lehtiluettelosta osoitteesta:
http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=14103&culture=fi-FI&cont…

3 ääntä

Kommentit

Toimimaton linkki