Miten saisi kirjasta pois kontaktimuovin liiman? Tai ainakin saisi sen siihen tilaan, että se ei olisi tahmea. Eräässä kirjassa oli pieni pala kontaktimuovia…

Kysytty

Moi!

Miten saisi kirjasta pois kontaktimuovin liiman? Tai ainakin saisi sen siihen tilaan, että se ei olisi tahmea. Eräässä kirjassa oli pieni pala kontaktimuovia ja otin sen pois kirjaan jäi kuitenkin tahmea läikkä, johon tarttu likaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liimatahrojen poistoon suositellaan yleensä asetonia (esim. useat kynsilakanpoistoaineet). Hintalapuista jäävää liimatahraa on onnistuneesti poistettu myös levittämällä tilkka ruokaöljyä sen päälle ja antamalla vaikuttaa hetken. Lopuksi hangataan. Kannattaa varmistaa että kirjan kansi kestää öljyä, ettei tuloksena ole rasvaläikkä.

Marttojen tahranpoisto-ohjeita: http://www.martat.fi/neuvonta/kodinhoito/pyykki_puhtaaksi/tahranpoisto/