Miten saan kopiot omasta ylioppilasaineestani vm. 1974?

Kysytty

Miten saan kopiot omasta ylioppilasaineestani vm. 1974?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylioppilaslautakunnasta kerrottiin, että suorituksia säilytetään puolitoista vuotta ja sitten ne tuhotaan.

Ylioppilaslautakunnan sivuilta http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/ löytyy tämän vuoden kokelaskirje, jossa puhutaan koesuoritusten näyttämisestä lopullisen arvostelun jälkeen. Jos tutkinnonsuorittaja haluaa tarkastella koesuoritustaan tai tilata siitä kopion se onnistuu puolentoista vuoden kuluessa tutkinnon suorittamisesta.

1 ääntä

Kommentit

Ollessani vanhassa oppikoulussa 60-70-luvulla silloinen opettajani kertoi, että ylkkäriaineet arkistoidaan pysyvästi. Mihin, siitä ei ollut puhetta. Toisaalta osa aineistahan julkaistiin myöhemmille abeille tarkoitetuissa "oppikirjoissa", joten kaikki eivät liene kadonneet iäksi, sillä em. kirjojahan pitäisi koskea vapaakappalelaki. Eihän tietysti ole sanottu, että kysyjän aine olisi juuri näissä oppikirjoissa.

Julkishallinnossa "pysyvä säilyttäminen" tarkoitti Valtionarkistoa (nyk. Kansallisarkisto), jolle aineistot siirrettiin alkuperäiseltä arkistoijalta isoina kertasiirtoina usean vuoden välein, esim. vuosikymmenittäin. Tuo sama ylin arkistoelin teki päätökset siitä mitä säilytetään pysyvästi - ja saattoi muuttaa omaa päätöstään.