Miten saa aktivoitua lainaushistorian ja muistilistan?

Kysytty

Miten saa aktivoitua lainaushistorian ja muistilistan?

Vastaus

Vastattu

Kaikkia Helmet-järjestelmän toimintoja koskevat ohjeet löytyvät Helmet-haun etusivun ( https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin ) linkistä "Ohjeita".

Lainaushistoriasta siellä kerrotaan näin:

"Järjestelmä ei tallenna lainaushistoriaasi automaattisesti, vaan voit itse aloittaa ja lopettaa lainaushistorian tallentamisen milloin tahansa. Muut lainaajat ja kirjaston henkilökunta eivät voi tarkastella lainaushistoriaasi eivätkä muuttaa sitä.

Aloita ja lopeta lainaushistorian tallentaminen Omien tietojesi linkistä Lainaushistoria. Voit myös poistaa valitsemiasi lainoja lainaushistoriastasi tai tyhjentää lainaushistoriasi kerralla.

Lainaushistoriaasi kertyvät vain ne lainat, jotka olet tehnyt aloitettuasi lainaushistoriasi tallentamisen.

Jos haluat tulostaa lainaushistoriasi paperille tai lähettää sen sähköpostiisi, napsauta painiketta Lähetä lainaushistoria. Kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja napsauta Jatka, tai valitse vaihtoehto Näytölle, napsauta Jatka ja käytä selaimen Tulosta-toimintoa."

Tässä puolestaan muistilistan käyttöä koskeva ohje:

"Voit tallentaa teoksia muistilistoille. Kirjaudu Omiin tietoihisi. Etsi haluamasi teokset ja tallenna ne koriin. Napsauta painiketta Oma korini ja sen jälkeen painiketta Tallenna muistilistalle. Avaa pudotusvalikko Valitse lista, valitse sopiva vaihtoehto ja napsauta painiketta Lisää. Jos valitset vaihtoehdon Tallenna uudelle muistilistalle, anna listalle nimi ja kuvaus ja napsauta painiketta Luo.

Voit tarkastella muistilistojasi kirjautumalla Omiin tietoihisi ja napsauttamalla linkkiä Muistilistat. Avaa haluamasi lista napsauttamalla listan nimeä.

Jos haluat tulostaa muistilistan paperille tai lähettää sen sähköpostiisi, napsauta painiketta Lähetä muistilista. Kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja napsauta Jatka, tai valitse vaihtoehto Näytölle, napsauta painiketta Jatka ja käytä selaimen Tulosta-toimintoa.

Napsauttamalla painiketta Poista jo lainatut teokset voit poistaa muistilistalta ne teokset, jotka ovat jo lainaushistoriassasi."

Jos käytät ns. perinteistä Helmet-hakua ( https://kirjtuo1.helmet.fi/ ), vastaavat ohjeet löytyvät sen etusivulta linkistä "Ohjeita". Edellä olleisiin ohjeisiin verrattuna niissä ei ole muuta eroa kuin se, että perinteistä Helmet-hakua käytettäessä muistilistalle lisättäviä nimekkeitä ei tarvitse ensin koota koriin, vaan ne voi tallentaa suoraan muistilistalle nimekkeen tiedoista.