Miten porkkanan siemen syntyy kun ne ei tuota kukkia?

Kysytty

Miten porkkanan siemen syntyy kun ne ei tuota kukkia?

Vastaus

Vastattu

Porkkana on kaksivuotinen sarjakukkaiskasvi, joka kukkii toisena kasvuvuotenaan. Kellarissa säilytetyt porkkanat voi istuttaa siemenviljelyä varten vaikkapa kesäkukkaryhmään. Ilmavat kukinnot sopivat hyvin myös kimppuihin ja kuivakukiksi. Siemenviljely onnistuu parhaiten vanhoilla lajikkeilla, joita voi hankkia perinnekasveihin erikoistuneista liikkeistä.

Antti Riikonen & Mattias Tolvanen, Pihan ja puutarhan pikkujättiläinen