Miten Pere-paikannimi taipuu. Matkustetaanko Pereelle vai Pereeseen? Asuuko joku Pereessä vai Pereellä? Tuleeko joku Pereeltä vai Pereestä?

Kysytty

Miten Pere-paikannimi taipuu.
Matkustetaanko Pereelle vai Pereeseen?
Asuuko joku Pereessä vai Pereellä?
Tuleeko joku Pereeltä vai Pereestä?

Vastaus

Vastattu

Paikannimien taivutuksessa pyritään aina suosimaan paikallista käytäntöä. Pirkkalan seudulla on perinteisesti matkustettu Pereelle (vuonna 1914 höyryalus Viikinsaari kulki sunnuntaisin ja juhlapäivinä "klo 3 ja 8 ip. Tampereelta Pereelle ja takaisin"), asuttu ja eletty Pereellä (12. helmikuuta 1919 Etelä-Pirkkalan suojeluskunnan jäseniä muistutettiin siitä, että "suojeluskunnan kokous ja harjoitustilaisuus on Pereellä ensi sunnuntaina") sekä tultu Pereeltä (Etelä-Pirkkalan ja Anian Maalaisseuran syysjuhlan kyntökilpailussa vuonna 1915 "kolmas palkinto annettiin Eino Kiwirannalle Pereeltä"). - Sitaatit Pirkkalan Uutiset -lehdestä)

Toisinajattelijoitakin toki löytyy. Alahärmästä syntyisin oleva dekkarikirjailija Heleena Lönnroth esimerkiksi muutti Pereen ja asui Peressä kunnes pian muutti Perestä Tampereen Armonkalliolle:

"Ulpun sisko asui Peressä Pirkkalassa. -- Ulpulla oli Volkswagen Polo, jolla hän pyöritteli Pereen, -- " (Heleena Lönnroth, Kosto)
"Minä sain asunnon Tapion äidin kautta Pirkkalan Perestä, -- " (Heleena Lönnroth, Matka halki Satumaan : miten minusta tuli dekkarikirjailija)