Miten paljon ja mistä voisi löytää sota ajan musiikkia? olen nyt siitäkin isäni kautta kiinnostunut.

Kysytty

moi. miten paljon ja mistä voisi löytää sota ajan musiikkia? olen nyt siitäkin isäni kautta kiinnostunut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri tietokannoista voi tehdä aika ja alue rajattuja hakuja.
Esim. kaikille avoin Fono, löytää 272 viitettä sanahaulla sota, kielirajauksella suomi ja aikarajauksella 1939-1945.
http://www.fono.fi/AiheHakutulos.aspx?aihe=Sota&kieli=Suomi&vuosi=1939&…

Helmet haulla löytyy hakusanalla "sota-ajan lauluja" 29 cd-levyllistä aineistoa. http://www.fono.fi/AiheHakutulos.aspx?aihe=Sota&kieli=Suomi&vuosi=1939&…
Laulujen ja laulajien avulla voi hakua jatkaa.

YouTubesta löytyy haulla "1939-1945 musiikki" runsaasti sotaajan musiikia, osin jopa videoina.

0 ääntä

Kommentit

Kysymyksessä ei ole täsmennetty, mistä sodasta, mistä maasta tai minkä tyyppisestä musiikista on kyse. Vastauksessa annettu HelMet-vinkki ohjaa vain "Sota-ajan laulut" -nimisen sarjan äärelle. Parempia hakusanoja ovat mm. "sota", "laulut", "viihdemusiikki" jne. Esimerkiksi sanahaulla "sota" + "laulut" tulee 79 viitettä, haulla "sota" + "viihdemusiikki" tulee 89 viitettä. Fonossa on paljon sellaista musiikkia, joka ei ole saatavilla muuten kuin radio-ohjelmien kautta. -

Täysin avoinna on myös kysymys siitä, tarkoittaako kysyjä sota-aiheista musiikkia vai esimerkiksi toisen maailmansodan aikana julkaistua musiikkia. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa, sillä vuosina 1939-1945 julkaistiin mm. Suomessa paljon sellaista viihdemusiikkia, jolla ei ollut sodan kanssa mitään tekemistä. Tämän aikakauden musiikkia haettaessa tärkeintä on käyttää vuosikymmeniä rajaajana.