Miten pääsen mukaan kirjallisuuden Flinlandiapalkintoa tavoittelemaan? Onko lautakunnan tmv. osoitetta?

Kysytty

Miten pääsen mukaan kirjallisuuden Flinlandiapalkintoa tavoittelemaan? Onko lautakunnan tmv. osoitetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finlandia-palkintoa ei voi itse hakea, vaan sen valitsee vuosittain nimettävä henkilö kolmijäsenisen valintalautakunnan nimeämästä 3–6 romaanista. Esimerkiksi vuonna 2009 valitsijana oli kulttuurineuvos Tuula Arkio ja valintalautakunnan muodostivat professori Liisa Steinby, kriitikko Olavi Jama ja yhteyspäällikkö Saara Vesikansa. Palkinnon eteen ei voi siten itse tehdä oikein muuta kuin koettaa kirjoittaa tarpeeksi ansiokkaan romaanin, jotta palkintolautakunta hyväksyisi sen – mikä ei liene aivan helppo tehtävä, kun katsoo aikaisempien vuosien Finlandia-palkintoehdokkaita.

Finlandia-palkinnon jakaa Suomen Kirjasäätiö, joka myös nimittää valintalautakunnan. Koska lautakunta vaihtuu vuosittain, sillä ei ole erillistä osoitetta, mutta Suomen Kirjasäätiön yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.kustantajat.fi/kirjasaatio/kirjasaatio/.