Miten pääsee kirjastoon töihin? Mitä eri koulutusmahdollisuuksia on, ja mitä työmahdollisuuksia on kirjastossa? Mikä on kirjastossa työskentelevän…

Kysytty

Miten pääsee kirjastoon töihin? Mitä eri koulutusmahdollisuuksia on, ja mitä työmahdollisuuksia on kirjastossa? Mikä on kirjastossa työskentelevän keskivertopalkka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto- ja informaatioalalla on hyvin erilaisia työpaikkoja. Koulutusvaatimukset vaihtelevat haettavan viran tai toimen mukaan. Kannattaa seurata työnhakuilmoituksia ja niissä esitettyjä tutkintovaatimuksia ja palkkausta esim. Työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta mol.fi -> Avoimet työpaikat ja palkkavahti 08 Kirjasto- ja informaatioala. Yliopistojen kirjastoihin vaaditaan kirjastonhoitajan paikkaan yleensä ylempi korkeakoulututkinto. Kunnallisen kirjastoalan pätevyysvaatimuksista löytyy Opetusministeriön sivulta http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi . Kirjastoalan oppilaitoksista on sivulla http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/ . Kunnallisen kirjastoalan minimipalkat on määritelty KVTES:ssä (Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus) . 15.2.2010 kirjastonhoitajan peruspalkan minimi oli 1976,19 e ja kirjastovirkailijan 1701,74 e. Eri kuntien ja organisaatioiden välillä on kuitenkin eroja palkkauksessa. Lisäksi tehtäväkohtaisen palkan lisäksi palkkaan vaikuttaa henkilökohtainen osa, esimerkiksi työkokemus. Akavalaiset työmarkkinat 2009 -julkaisussa s. 37 http://www.akava.fi/files/67/atm2009nettiin.pdf sanotaan, että kuntien kirjastoissa kirjastonhoitajan/informaatikon palkka oli välillä 1905-2137 e kokemuksesta riippuen ja tieteellisissä kirjastoissa 2147-3094 e. Saman julkaisun mukaan työllisyystilanne kirjastoissa on kohtalainen. Tilastokeskuksen sivuilta Palkat ja työvoimakustannukset http://www.stat.fi/til/pal.html löytyy Kuntasektorin palkat, Valtion kuukausipalkat ja Ykistyissektorin kuukausipalkat -taulukoista kirjastoalan keskipalkkoja.

17 ääntä

Kommentit

Miksi kukaan täysjärkinen menisi viideksi vuodeksi yliopistoon vain saadakseen kuussa kaksi tonttua?

Toiset ihmiset vaan nauttii kirjastoista. Ehkä turvapaikka, ehkä paikka johon kokee kuuluvansa. Ei tarvii olla niin rahanahne.