Miten pääsee kirjastoon töihin? Esim. hyllyttämään, palvelemaan info-tiskille yms. Mitä vaatimuksia kyseiseltä työltä vaaditaan?

Kysytty

Miten pääsee kirjastoon töihin? Esim. hyllyttämään, palvelemaan info-tiskille yms. Mitä vaatimuksia kyseiseltä työltä vaaditaan ja pitääkö työhön olla jokin tietty koulutus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastotyöstä on kysytty monesti ennenkin, tässä koottuna tietoa aiheesta.

Hyllytystyö on kirjaston avustavaa työtä, johon on mahdollisuus päästä tietyksi ajaksi työllistetyksi palkkatuella.

Kirjasto valitsee työllistettävät työntekijät yhteistyössä työvoimatoimiston kanssa. Työvoimatoimisto etsii kirjaston tarpeisiin sopivat työnhakijat. Työnhakijan on täytettävä tietyt työvoimahallinnon asettamat kriteerit. Työllistetyksi päästäksesi sinun on siis ensin oltava yhteydessä työvoimatoimistoon.

Oppisopimusopiskelijoiden ottaminen riippuu täysin kustakin kirjastosta.

Internetistä löydät aiheesta lisätietoa sivuilta http://www.mol.fi ja http://www.oppisopimus.net.

Lisäksi kirjastot ottavat työkokeilijoita https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset ja siviilipalvelusvelvollisia.

Kirjastolehden artikkeli Väliaikaisesti työssä valottaa väliaikaisten työntekijöiden erilaisia taustoja Hämeenlinnan kokemuksia kirjastossa väliaikaisesti töissä olevista.

Neuvontatyöhön asiakaspalvelussa ja muuhun kirjastotyöhön tarvitaan koulutus. Kirjastoalan koulutusta annetaan perustutkinnoista ylempään korkeakoulututkintoon. Kulloinkin haettavissa olevia koulutusohjelmia voi kysyä oppilaitoksista tai tutkia Opintopolku.fi-palvelussa

https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/

Käytännössä suurin osa kirjastonhoitajan vakansseista edellyttää alempaa korkeakoulututkintoa sekä vähintään 60 opintopisteen laajuisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Uusi kirjastolaki jättää kuitenkin paljon tulkinnan varaa rekrytoijalle, sillä selkeitä koulutuskriteerejä kirjastoalalle ei enää oikeastaan edes ole. Tästä johtuen myös kirjastonhoitajan vakansseihin voi tehtävänkuvasta riippuen liittyä hyvinkin erilaisia vaatimuksia.

Kirjastoalaa voi opiskella Suomessa niin yliopisto-, ammattikorkeakoulu- kuin opistotasollakin. Lisätietoa opiskelusta löytyy esimerkiksi kirjastot.fi-sivustolta: https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu?language_content_entity=fi. Yleisissä kirjastoissa on käytössä kirjastonhoitajan ohella monia eri ammattinimikkeittä, joilla kaikilla on omat vaatimuksensa. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjastovirkailija, erikoiskirjastovirkailija, informaatikko, kirjastopedagogi sekä mediaohjaaja.

Kirjastonhoitajaksi siis täytyy vieläkin olla suoritettuna informaatiotutkinnon opintoja ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Kirjastovirkailijaksi voi pätevöityä myös oppisopimuksella. Oppisopimuspaikkoja on melko vähän tarjolla ja moniin niistä liittyy osana opistotutkinto.