Miten Newark (New Jersey) ja Newark (Delaware) lausutaan?

Kysytty

Miten Newark (New Jersey) ja Newark (Delaware) lausutaan? Kysyn vain mielenkiinnosta, kun huomsin eräältä sivustolta, että ne lausutaan eri tavalla. Wikipedia ei lataudu, joten en voi etsiä tietoa sieltä.

Vastaus

Vastattu

Englanninkielisissä ääntämisohjeissa New Jerseyn Newark neuvotaan ääntämään NEW-erk (paino ensimmäisellä tavulla) ja Delawaren Newark New-AHRK (paino jälkimmäisellä tavulla). Painotuksen vuoksi ensin mainittu ääntämistapa lyhenee paikallisten suussa usein muotoon 'Nirk'. Jälkimmäinen ääntämys taas korostaa sanan kaksitavuisuutta.

Ääntämistapojen eron voi kuunnella täältä: https://www.dictionary.com/browse/newark.