Miten merkitään lähdeluetteloon verkkojulkaisun tiedot silloin kun teos on julkaistu sekä painettuna että verkkoversiona? Onko tästä ohjeita…

Kysytty

Hei,
Miten merkitään lähdeluetteloon verkkojulkaisun tiedot silloin kun teos on julkaistu sekä painettuna että verkkoversiona? Onko tästä ohjeita kirjallisuusviitestandardissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohjeet sähköisiin dokumentteihin tai niiden osiin viittaamiseen löytyvät standardista SFS 5831. Siinä eritellään lähdeviitteen pakolliset ja valinnaiset tiedot. Standardissa annettujen esimerkkien perusteella julkaisun vaihtoehtoinen formaatti on valinnainen tieto.

Pakollisia tietoja ovat tekijä, dokumentin nimi/otsikko, viestintyyppi (esim. verkkodokumentti tai optinen levy), laitos, julkaisupaikka, julkaisija/kustantaja, julkaisuaika, päivitysaika/muuttamisaika, viittaamisen ajankohta (pakollinen verkkodokumenteille, muille valinnainen), saatavuus ja verkko-osoite (pakollinen verkkodokumenteille, muille valinnainen) sekä standardinumero. Valinnaisia tietoja ovat mahdolliset muut tekijät, sarja ja huomautukset, joihin tieto painetusta julkaisusta sijoitetaan. Esimerkissä se on mainittu julkaisijan ja julkaisuajan jälkeen muodossa "Julkaistu painettuna [painetun julkaisun tiedot]."

SFS-standardit ovat luettavissa Tampereen kaupunginkirjastossa asiakaskoneilla. Internetistä tietoa lähdeluettelon laatimisesta löytyy mm. Aalto-yliopiston sivuilta (http://otalib.aalto.fi/fi/ohjeet/oppaat/viitteiden_hallinta/lahdeluette…). Painettuna lähteenä voi suositella esim. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopasta (Kotimaisten kielten keskus, 10. uudistettu painos 2012).

Mikäli kysymyksessä on opinnäytetyö, kannattaa tarkistaa oman oppilaitoksen voimassa oleva merkintätapa.