Miten menee kiinal. mietelause jossa mm. jokaisen tulisi istuttaa puu, veistää vene jne...

Kysytty

Miten menee kiinal. mietelause jossa mm. jokaisen tulisi istuttaa puu, veistää vene jne...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista kiinalaista sananlaskua ei löytynyt. Puun istuttamisen ja puutarhanhoidon tärkeyteen löytyviä kyllä on paljonkin, mutta veneen veistämiseen liittyviä ei löytynyt. Alla on kuitenkin pari puihin ja puutarhaan liittyvää:

Jos haluat olla päivän onnellinen, juo itsesi humalaan. Jos haluat olla vuoden onnellinen, mene naimisiin. Jos haluat olla koko elämän onnellinen, aloita puutarhan hoito.

Paras aika istuttaa puu oli kaksikymmentä vuotta sitten. Toiseksi paras aika on nyt.

5 ääntä

Kommentit

Olipa hauskaa törmätä tähän kysymykseen ja vastaukseen - kiitos! Itsellenii on jäänyt mieleen joskus lukioaikoina jostain lukemani miete: "Jos haluat tulla onnelliseksi, kirjoita kirja, kasvata lapsi, istuta puu."
Sekin on jäänyt mieleen, että kyseessä olisi kiinalainen sananlasku. Tässä muodossa ajatelma yhdistää ihmiselämän onnen ja tyydytyksen hänen tehtäväänsä yhteisössä ja maailmassa, tasapainoisella tavalla. Ja juuri kolmen asian mainitseminen rytmittää tekstin rakenteellisesti kauniiksi, tiiviiksi kokonaisuudeksi.

Ajatelma tarttui mieleeni jostakin kirjasta, jota en enää muista, ja olen kirjoittanut sen silloisen päiväkirjaani (joskus 1970-luvun alkuvuosina). Olen myös siteerannut ajatusta silloin ja myöhemminkin yksityisessä kirjeenvaihdossa. Valitettavasti puuttuu tieto lähteestä, josta mietteen alkuaan luin, enkä nytkään onnistunut nettihaulla sitä löytämään.