Miten mahtaa alkaa laulu, josta muistan vain muutamia sanoja? ... Tral-lal-la kuule käkeä, nyt et saisi olla äreä, tral-lal-la metsää, mäkeä koristaa…

Kysytty

Hei!
Miten mahtaa alkaa laulu, josta muistan vain muutamia sanoja?
... Tral-lal-la kuule käkeä, nyt et saisi olla äreä, tral-lal-la metsää, mäkeä koristaa Sinivuokon kukkarunsaus...

Ystävällisin terveisin

Vastaus

Vastattu

Hugo Alfvénin säveltämä "Kevätpolkka" (Roslagsvår, R211) alkaa: "Päivä laskee jo vuorten taa ja rauhan työstänsä hetkeks' saa". Kertosäkeessä lauletaan: "Trallallaa, kuule käkeä! Nyt ei/et saisi olla äkeä. Kaunistaa metsää, mäkeä sinivuokon kukkarunsaus." Suomenkieliset sanat on tehnyt Reino Helismaa. Alkuperäinen sanoittaja on Alf Henrikson (tai Henriksson). Ruotsinkielinen sanoitus alkaa: "Solen sjunker i sjön till ro". Kertosäkeessä lauletaan: "Johansson, hör du gökarna?"

Laulu sisältyy esimerkiksi seuraaviin julkaisuihin:

Suuri toivelaulukirja, osa 6 (nuotti ja suomenkieliset sanat)

Musiikki ja me : Musica 7-9 : säestyskirja / Tapani Arvola, Gudrun Kämäräinen, Brita Tapio (Fazer, 1982) (nuotti ja suomen- ja ruotsinkieliset sanat)

Toivelauluja : kokoelma suosittujen laulujen ja iskelmien tekstejä, osa 28 (Fazerin musiikkikauppa, 1957) (suomenkieliset sanat; tässä vihkosessa on mukana yksi säkeistö, jota ei ole edellä mainituissa nuoteissa)