Miten määritellään sumeahaku?

Kysytty

Miten määritellään sumeahaku?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sumea haku (fuzzy search) tarkoittaa sitä, että palvelinohjelmisto etsii annettujen sanojen kaltaisia sanoja tietokannasta. Tällöin hakutulos on kattavampi, mutta siinä voi olla mukana myös epärelevanttia aineistoa, jossa on hakusanaa muistuttava sana. Sumea haku on käytössä mm. Kansalliskirjaston lehtitietokannassa, jossa on siitä määrittely, ks. http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/query.html .
Aiheesta löytyy tietoa asiasanalla sumea logiikka. Aineistoa kannattaa hakea sellaisten kirjastojen tietokannoista, joista löytyy erityisesti informaatioon liittyvää aineistoa, esim. Tampereen yliopiston kirjaston tietokannasta, http://tamcat.linneanet.fi/webvoy.htm .
Teoksia sumeasta logiikasta:
Kosko, Bart
Sumea logiikka
[Helsinki] : Art House , 1993

Niemi, Antti (matem.)
Johdatus sumeisiin joukkoihin ja sumeaan logiikkaan
Helsinki : Opetushallitus , 1996

Ja perusteos tiedonhaun eri toteutustavoista:
Järvelin, Kalervo, Tekstitiedonhaku tietokannoista : johdatus periaatteisiin ja menetelmiin
Espoo : Suomen atk-kustannus , 1995