Miten määritellään käsite työuupumus?

Kysytty

Miten määritellään käsite työuupumus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan vuonna 2005 julkaisemassa, Mirja Kalliopuskan laatimassa Psykologian sanastossa työuupumus määritellään näin: työuupumus, burnout, työn aiheuttama henkinen uupumus. Työuupumusta edeltää pitkittynyt työperäinen stressireaktio, jonka viimeisin vaihe on uupumus, ekshaustio. Oireina ilmenee ahdistuneisuutta, masentuneisuutta, välinpitämättömyyttä, työmoraalin, motivaation ja työsuorituksen heikkenemistä, unettomuutta, alkoholiongelmia tai psykosomaattisia vaivoja.

Artikkelissa viitataan burnout-sanaan, joka määritellään loppuunpalamiseksi. Sen kerrotaan olevan pitkään jatkuneen stressin viimeinen vaihe, jossa on oireina uupumusta (ekshaustio), apatiaa, alemmuudentuntoja, oman työn mitätöintiä, motivaation laskua, kyynisyyttä ja välinpitämättömyyttä muita kohtaan. Se luokitellaan usein työuupumukseksi

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tässä erinomainen lause, "Vähän samalla tavalla kuin nälkä on muistutus siitä, että nyt pitäisi syödä, on väsymys muistutus siitä, että pitäisi muuttaa suuntaa." "https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/muutama-ajatus-vasymisesta-jaks…"

Väsymys-sanan voi tuossa lauseessa muuttaa/vaihtaa Työuupumus-sanaan. Tärkeää on ymmärtää ja tuntea tilanne. "En jaksa enää, jotain pitää tehdä". Mitä muutoksia voisit tehdä? Vähentää työtunteja? Pyytää tai käyttää lomapäiviä? Vaihtaa työpaikkaa? On olemassa useita helpottavia ratkaisuja. Tärkeintä on tehdä edes jotakin, koska muuten suunta ei muutu.