Miten maailman lämpötila mitataan

Kysytty

Miten maailman lämpötila mitataan

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellaista asiaa kuin "maailman lämpötila" ei ole olemassa muuten kuin monista eri mittauspisteistä peräisen olevan informaation pohjalta laskettuina keskiarvoina eli keskilämpötiloina. Ne puolestaan ovat virtuaalisia eli näennäisiä siinä mielessä, että ne eivät kuvaa konkreettista lämpötilaa tietyssä paikassa tiettynä hetkenä vaan toimivat lähinnä lämpötilojen pitkän aikavälin muutosten (lämpenee - viilentyy) eräänä mittarina.

Keskiarvojakin on monia, koska mittauksia voidaan tehdä eri syvyyksissä maan sisällä, veden alla ja ilmassa. Myös vuorokauden aika sekä vuodenaika vaikuttavat suoraan mittaustuloksiin, joten yleensä "maailman keskilämpötila" täytyy määritellä, jotta tiedetään, mistä luku itse asiassa kertoo. Tavallisille kansalaisille suunnatussa lämpötilainformaatiossa keskitytäänkin yleensä kertomaan vaan muutokseen suunta ja suuruus, koska absoluuttinen keskiarvo ei kerro ei-ammattilaiselle mitään olennaista.

Maailman keskilämpötilat kerätään eri maissa sijaitsevilta mittausasemilta. Niiden määrä vaihtelee suuresti eri maissa, mutta koska kyse on suuresta tietomassasta laskettavista keskiarvoista, yksittäisten alueitten vaihtelevilla mittauspistemäärillä ei ole suurta merkitystä. Tarkempia teknisiä tietoja kannattaa tiedustella Ilmatieteen laitokselta.

Heikki Poroila