Miten lukutaitoa ja luetun ymmärtämistä voi kehittää vielä vanhemmalla iällä?

Kysytty

Miten lukutaitoa ja luetun ymmärtämistä voi kehittää vielä vanhemmalla iällä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puhutaan paljon lasten ja nuorten lukutaidosta, mutta joka kymmenes aikuinen osaa lukea vain vaivoin. Tutkija Sari Sulkusen mukaan aikuisten lukutaidottomuudesta pitääkin puhua enemmän. Keskimääräisen lukutaidon heikkenemiselle on myös sisällöllisempi selitys. Koska kirjoitettujen tekstien tai lukemisen harjoitusta saadaan tänä päivänä vähemmän kuin aikaisemmin, se heijastuu taidoissa. Lukutaito on niin kuin mikä tahansa muukin taito. Jos sitä haluaa kehittää, pitää lukea. Tarvitaan siis harjoitusta.

kielibaari.fi | Tutkija Sari Sulkunen: Aikuisten heikosta lukutaidosta pitää puhua enemmän ja näkyvämmin

Tässä Ylen Paula Tiessalon artikkelissa samasta aiheesta löytyy lopusta myös lukutaitotesti, jolla voi testata omaa lukutaitoaan.

 Lukee, lukee, muttei ymmärrä – Satojentuhansien aikuisten lukutaito on surkea | Yle Uutiset | yle.fi

Toisaalta hyvääkin lukutaitoa voi kehittää lisää. Reijo A. Kauppilan teoksessa Nopea lukeminen: opas nopeaan lukutaitoon (2018) käsitellään paitsi lukemisen nopeutta myös luetun ymmärtämistä.

Luetun ymmärtämisen strategioita esitellään oheisessa Helena Nykäsen kokoamassa LUETUN YMMÄRTÄMISEN STRATEGIAT (lukuinto.fi)

Lukutaidon tärkeyteen on havahduttu ja sitä edistäviä hankkeita eri-ikäisille on tehty ja on tekeillä, esimerkiksi nämä:

Myös aikuiset taistelevat heikon lukutaidon kanssa – nykyään ongelma nähdään ja siihen tarjotaan apua – Turun ammattikorkeakoulu (turkuamk.fi)

Lukulux tarjoaa tietoa lukutaidosta sekä käytännön ohjeita niille, jotka ovat aikeissa tarttua nuorten aikuisten lukemattomuuden haasteeseen. Lukemattomien aikuisten ohjaamiseen | Lukemattomat mahdollisuudet (lukulux.fi)

Kirjastot aikuisten lukemisen edistajina.pdf