Miten löydetyn, yli kaksi viikkoa kuolleena olleen ruumiin kuolinaika pystytään selvittämään päivälleen?

Kysytty

Miten löydetyn, yli kaksi viikkoa kuolleena olleen ruumiin kuolinaika pystytään selvittämään päivälleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alansa suomenkielinen peruslähdeteos Oikeuslääketiede (Duodecim, 2000) sen paremmin kuin sen edeltäjä Oikeuslääketieteen perusteet (Duodecim, 1993) ei anna yksiselitteistä vastausta esitettyyn kysymykseen. Kuolinajan määrittäminen on jossakin määrin yhtä ongelmallista kuin luotettavan sääennusteen antaminen, sillä huomioonotettavia tekijöitä on paljon ja havaintoja voi olla niukasti. Toisinaan, jos kuolemasta on kulunut jo pidempi aika, on lähes täysin mahdotonta esittää arviota tarkemmin kuin päivän tai viikkojen tarkkuudella.

Mätänemismuutosten, kuolemanjälkeisen hajoamisen ja muiden varsinaisten lääketieteellisten havaintojen - kuten hyönteisten ja eläinten aiheuttaman tuhon - lisäksi kuolinhetken ajoituksessa tärkeitä ovat muut havainnot, jotta perusteltu arvio kuoleman jälkeen kuluneesta ajasta on mahdollista esittää: postin päivämäärä, kuitit, pilaantuvien elintarvikkeiden päiväys, puhelinsoittojen ajankohdat tms., vainajan päällä/alla olevat lehdet/lumi jne., riippuen siitä, onko vainaja löydetty sisä- vai ulkotiloista.

Mätänemisen aikataulusta on mahdotonta antaa varmoja kiinnekohtia, koska siihen vaikuttavat lukuisat eri tekijät, joista olennaisin on ympäristön lämpötila.

Varsinkin ensimmäisen kuolemanjälkeisen kuukauden aikana kärpästiedoista voi saada arvokasta lisätietoa kuolemasta kuluneen ajan pituuden arviointiin, mikäli kuolema on tapahtunut ulkona tai sellaisessa sisätilassa, jossa on kärpäsiä tai johon kärpäsillä on pääsy esimerkiksi avoimen ikkunan kautta. Raatokärpäset munivat munansa yleensä toisena kuoleman jälkeisenä päivänä, joskus jo samana päivänä; munista kehittyvillä toukilla on eri kasvuasteita, jotka auttavat kuolinajan määrittämisessä. Täysikasvuisia kärpäsentoukkia nähdään noin viikon ikäisessä vainajassa, lentäviä kärpäsiä esiintyy aikaisintaan 21 päivää kuolemasta.

Lähteet:
Oikeuslääketiede. Duodecim, 2000
Oikeuslääketieteen perusteet. Duodecim, 1993

Lisätietoja:
Kiiski, K. K., Poliisin rooli kuolemansyyntutkinnassa. Poliisiammattikorkeakoulu, 2009
Karkola, Kari, Kuolemalla on tarina : oikeuslääkäri selvittää. Duodecim, 2006
Goff, M. Lee, A fly for the prosecution : how insect evidence helps solve crime. Harvard University Press, 2000