Miten löydän tietoa parvekkeen rakentamisesta vanhaan (1950-luku) omakotitaloon. Rakennekuvat. Mitä kuvia siitä tarvitaan rakennuslupaa varten ja millaisia…

Kysytty

Miten löydän tietoa parvekkeen rakentamisesta vanhaan (1950-luku) omakotitaloon. Rakennekuvat. Mitä kuvia siitä tarvitaan rakennuslupaa varten ja millaisia lujuuslaskelmia. Onko esim. joku rt-kortti ja saako sen kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Porin kaupunginkirjastossa on paljon talonrakennusta ja korjausrakentamista käsittelevää kirjallisuutta, mutta parvekkeen rakentamisesta ei löytynyt mitään. RT-kortistosta löytyy seuraavat ohjetiedostot, jotka käsittelevät parvekerakentamista: RT 86-10563 Parvekerakenteet sekä RT 86-10618 Parvekerakenteet: korjausrakentaminen. Lisäksi Suomen rakentamismääräyskokoelmassa on säännöstiedosto RT RakMK-21183 Puurakenteet B 10. RT-kortteja voi lukea kirjastossa ja niitä saa lyhytaikaiseen lainaan. Kunnallinen rakennusvalvontaviranomainen luonnollisesti neuvoo, milloin ja mitä lupia tarvitaan.