Miten löydän (muuta kuin kysymällä) kirjastosta kirjoja, jotka on kirjoitettu eri aikakaudella, esim. renessanssi aikana?

Kysytty

Miten löydän (muuta kuin kysymällä) kirjastosta kirjoja, jotka on kirjoitettu eri aikakaudella, esim. renessanssi aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit kokeilla erilaisia hakutapoja Plussa-tietokannassa ( http://www.libplussa.fi/ ) vähän riippuen siitä, mitä tarkalleen ottaen etsit. Jos esim. tarvitset renessanssiajan kaunokirjallisuutta, voit kirjoittaa asiasanoiksi "kaunokirjallisuus" ja "renessanssi". Tässä on kuitenkin ongelmana se, että saat tulokseksi paitsi renessanssiajalla kirjoitettua kaunokirjallisuutta, myös kirjallisuutta, joka käsittelee renessanssiaikaa. Toinen tapa on käyttää asiasanoina ajanmääritteitä, vaikkapa "1500-luku" - mutta tässä on sama ongelma: vain osa teoksista on 1500-luvulta, osa taas käsittelee tuota aikaa. Mitään yksiselitteistä ja kattavaa tapaa löytää tietyn aikakauden tai tyylisuunnan teoksia tietokannasta ei liene olemassa. Niinpä kannattaa turvautua myös lähdeteoksiin; vilkaisepa vaikka Otavan kirjallisuustietoa, josta löydät lueteltuina renessanssiajan kirjailijoita. Näiden nimillä voit sitten taas etsiä tietokannasta. Myös netistä löytyy laajasti tietoa; kokeilepa vaikka Googlessa ( http://www.google.com/ ) hakusanoja "renaissance" ja "literature". Ja jos nyt et sitten millään näistä keinoista löydä mielestäsi riittävästi tietoa, niin kysy ihmeessä neuvonnasta - ei se niin kauheaa ole!