Miten löydän hoitotyön perehdytyksestä materiaalia?

Kysytty

Miten löydän hoitotyön perehdytyksestä materiaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavia kirjoja aiheesta on saatavana suomeksi

Porvoon kaupunginkirjastosta:
- Potilaskeskeinen hoitotyö (1994)
- Työnohjaus : toiminnan laadunhallinnan varmistaja (2001)
(käsittelee mm. terveydenhuoltoa)

Kaukolainana muualta:
- Våg, Aila. Hoitotyön henkilöstön perehdyttäminen (1994)
- Hakala, Tuula. Ihminen isolla I:llä (1995)
- Perehdyttäminen osana hoitotyön henkilöstön kehittämistä (1992)
- Ala-Fossi, Mari. Sijaisuus ja sijaisen työhön perehdyttäminen sairaanhoitajien näkökulmasta (2003)
- Haataja, Mikko. Perehdyttäminen Keski-Suomen keskussairaalan leikkausyksikössä uusien sairaanhoitajien kokemana (2002)
- Alanne, Helena. Sairaanhoitajien näkemyksiä hyvästä perehdyttämisestä ja sen merkityksestä (1992)
- Perehdyttäminen ja tiimityö : sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämismahdollisuuksia (1992)
- Hyrkäs, Kristiina. Sairaanhoitajien perehdyttäminen ja toimipaikkakoulutus sairaaloissa. (1992)

Jos vielä itse haluat etsiä lisää materiaalia, voit yhdistää seuraavia asiasanoja keskenään:
perehdyttäminen, henkilöstökoulutus, työnopetus, työpaikkakoulutus
hoitoala, terveydenhuoltoala, hoitotyö

Voit myös kokeilla vapaatekstihakua katkaisemalla hakusanoja ?-merkillä, esim. perehdyt? hoito? jne. (vapaatekstihakusanoissa käy myös mentorointi yms.)
Esimerkiksi voit käyttää seuraavia tietokantoja:
http://leevi.amkit.fi/webvoy.htm
(Oulun seudun amk:n aineistotietokanta)
http://www.terkko.helsinki.fi/pika.htm
Tältä sivulta pääset Helka-tietokantaan (Helsingin Yliopiston aineistotietokanta) sekä Medlineen (englanninkielinen artikkeliviitetietokanta). Medlinessä sinun kannattaa käyttää myös ns. Mesh-termejä (preceptorship nursing) tai mentoring nursing tai orientation nursing.

www.kirjastot.fi-sivulta löydät linkit yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen aineistotietokantoihin

Jos käyt esim. Terveystieteiden keskuskirjastossa tai jonkin sairaanhoito-oppilaitoksen kirjastossa, heillä on käyttöoikeudet myös suomenkieliseen artikkeliviitetietokantaan MEDIC:iin ja moniin muihin lääketieteen ja terveydenhoitoalan tietokantoihin.