Miten lainausmerkkisessä vuoropuhelussa pisteet ja pilkut kirjoitetaan kun puhuja ilmoitetaan sanotun virkkeen välissä? Esim: "Pakko myöntää", sanoi mies, …

Kysytty

Miten lainausmerkkisessä vuoropuhelussa pisteet ja pilkut kirjoitetaan kun puhuja ilmoitetaan sanotun virkkeen välissä? Esim:
"Pakko myöntää", sanoi mies, "että olet kelpo vastus."
Onko noin oikein kirjoitettu, vai tuleeko piste pilkun sijaan miehen jälkeen:
"Pakko myöntää", sanoi mies. "että olet kelpo vastus."
Tarvitaanko / voiko / pitääkö laittaa tässä tapauksessa ajatusviivat lauseen jatkumisen merkiksi:
"Pakko myöntää – ", sanoi mies, " – että olet kelpo vastus."

Vastaus

Vastattu

Olet ensimmäisessä esimerkissäsi aivan oikeassa. Eli asia kirjoitetaan pilkulla, jos johtolause on keskellä.

Kielikellon sivuilla esimerkkejä lainausmerkkien ja välimerkkien käytöstä, tässä sinun lausetta vastaava lause: ”Ampui mies”, kirjoittaa Aleksis Kivi, ”ja kiirahtipa mesikämmen nurmelle nurin.”

Ajatusviivaa en käyttäisi noin lainausmerkkien kanssa, vaan sitä voi käyttää erikseen vuorosanaviivana. Silloinkin johtolauseen jälkeen tulee pilkku.
Kielikellon esimerkki: – Onneksi pahimmat talvikelit ovat takanapäin, jatkoi kuljettaja, – kyllä niitä riittikin!

Lisää lainausmerkkien ja vuorosanaviivojen käytöstä voit lukea kielikellon sivuilta:

Lainausmerkit ” - Kielikello

Vuorosanaviiva - Kielikello