Miten lähdeluettelossa pitäisi viitata ilmaisjakelulehdessä olleeseen juttuun? Näinkö: Allén Tuomo (2009): Tamp(b)ereen nimeen, loppuun asti, Tamperelainen 14…

Kysytty

Hei,

miten lähdeluettelossa pitäisi viitata ilmaisjakelulehdessä olleeseen juttuun?

Näinkö:
Allén Tuomo (2009): Tamp(b)ereen nimeen, loppuun asti, Tamperelainen 14.3 2009.

Mistä saa jälkikäteen selville kyseisen lehden vuosikerran ja numeron?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimusten ja opinnäytetöiden viittauskäytäntöjä on useita. Oikea käytäntö on oman oppilaitoksen käyttämä tapa, eli ei auta muu kuin selvittää, mikä se on.

Jos käyttämäsi artikkelit löytyvät jonkin artikkelitietokannan kautta (esim. Arto tai Aleksi), saat lehden vuosikerran ja numeron selville etsimällä artikkelit tietokannasta. Artikkelin viitetiedoissa on mainittu aikakauslehden vuosikerta ja numero. Sanomalehden tiedoissa näkyy vain artikkelin ilmestymispäivä.

Muussa tapauksessa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin etsiä, vaikkapa kirjastosta, lehdet uudelleen käsiisi.