Miten kuuluu suomeksi Shakespearen Kesäyön unelman sitaatti "the course of true love never did run smooth"? Act 1, Scene 1, line 134.

Kysytty

Miten kuuluu suomeksi Shakespearen Kesäyön unelman sitaatti "the course of true love never did run smooth"? Act 1, Scene 1, line 134.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lysanderin repliikki, johon kysymyksessä mainittu säe sisältyy, kuuluu Matti Rossin suomentamana seuraavasti (Juhannusyön uni. WSOY, 2005):

[Ah ja voi! En muista satua, en tarinaa,
en kuultua, en luettua, jossa kerrottaisiin,]
että aidon rakkauden tie on tasainen; ei,
[ne jotka rakastavat, ovat joko eriarvoisia...]

Lauri Siparin suomennos on tällainen (Kesäyön uni. Love kirjat, 1989):

[Voi meitä! Mutta kaikki mitä olen
lukenut tai kuullut kertoo samaa:]
todellisen rakkauden tie ei koskaan ole ollut sileä.
[Joko esteenä on eri syntyperä - ]

Yrjö Jylhä puolestaan kääntää kohdan näin (Kesäyön unelma. Otava, 1961):

[Voi, missään kohtaloissa, joista luin
tai kuulin kertomuksia, ei vierryt]
tasaisna virta uskollisen lemmen;
[vaan milloin oli syntyperä eri - ]

Paavo Cajander näin (Kesäyön unelma. SKS, 1891):

[Voi! Mikäli ma olen lukenut
tai kuullut kertomuksista, ei koskaan]
tyyn' ole uskollisen lemmen virta,
[näet, milloin ovat eri sukuperää - ]