Miten kuuluu kokonaisuudessaan Eino Leinon runo joka alkaa 'Sä pidä säännöt koululain ja niskas nöyränä'. Onko runolla nimeä ja mihin kokoelmaan se kuuluu( jos…

Kysytty

Hei,
miten kuuluu kokonaisuudessaan Eino Leinon runo joka alkaa 'Sä pidä säännöt koululain ja niskas nöyränä'. Onko runolla nimeä ja mihin kokoelmaan se kuuluu( jos mihinkään) ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon nimi on Opettajan neuvo ja se on julkaistu ensimmäisen kerran Hämeenlinnan lyseon toverikunnan Joci Baccalaureus –nimisessä pilalehdessä 18.2.1893. Leino kirjoitti sen nimimerkillä Ypsilon. Runo löytyy myös Aarre Peltosen ja Eino Kauppisen toimittamasta kokoelmasta nimeltä Kirjokeppi (Otava 1949), jossa on valikoima alkuperäiskokoelmien ulkopuolella julkaistuja runoja, ja osa siitä ainakin myös kirjasta Värssykirja (toimittanut Maija Raski, Karisto, 1. p. 1985). Molemmat kirjat ovat Helmet-kirjastojen kokoelmissa (http://www.helmet.fi/) Tässä runo kokonaisuudessaan:

”Lue poika, aina ahkeraan,
sun muuten paha vie,
näin sinut leivänkannikkaan
ain` ohjaa opintie!

Sill` emme koulun tähden vaan
tääll` ahkeroitse ain`,
vaan elon tähden oppimaan
sun pitää aina vaan.

Sä pidä säännöt koululain
ja niskas nöyränä,
käy meidän vanavettä vain
ja selkäs köyrennä.

Ja opettajas olkohon
sun korkein katsojas,
sä ollos aina innoton
ja oiva oppilas!

Näät into turha teidät vie
ain` harhateille vaan,
koulusta kotiin tiesi lie -
sit' käyös astumaan!"