Miten kirjoitetaan oikein sana: helppokäyttöinen? Pitäisikö vertailu kirjoittaa helpompikäyttöinen vai helppokäyttöisempi?

Kysytty

Miten kirjoitetaan oikein sana: helppokäyttöinen? Pitäisikö vertailu kirjoittaa helpompikäyttöinen vai helppokäyttöisempi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helppokäyttöinen on -inen-loppuinen yhdysadjektiivi eli kaksiosainen adjektiivi. Terho Itkosen ja Sari Maamiehen Uuden kielioppaan (2007) mukaan sanaa voidaan taivuttaa komparatiivissa sekä muodossa helpompikäyttöinen että helppokäyttöisempi. Vain merkitykseltään erikoistuneista adjektiiveista käytetään ainoastaan sellaista muotoa, jossa jälkiosa taipuu. Näistä esimerkkejä ovat hellävaraisempi (EI hellempivarainen) tai paksunahkaisempi (EI paksumpinahkainen).

Lähteet:
Itkonen, Terho & Sari Maamies (2007): Uusi kieliopas. 3. tark. painos. Helsinki, Tammi.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1809780__Suusi%20kieliopas…
Iso suomen kielioppi, toim. Auli Hakulinen et al. (2004). Helsinki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1695426__Siso%20suomen%20k…

3 ääntä

Kommentit

Kirjastonhoitaja on lainannut aivan oikein Itkosen - Maamiehen Uutta kieliopasta (2007). Sama ohje samoine esimerkkeineen on jo Itkosen Kielioppaan ensimmäisessä painoksessa (1982) ja uusimmassa (2012).

Jos halutaan mainita useampia lähteitä, yhtä asiantunteva mutta kansantajuisemmaksi kirjoitettu opas on Kielenhuollon käsikirja (Iisa - Oittinen - Piehl, uusin painos v. 2012). Siellä on sama suositus ja esimerkkeinä mm. suurempikasvuinen = suurikasvuisempi ja hienotunteisempi (ei hienompi-).

Kirjastonhoitajan lähteenä mainitsema Iso suomen kielioppi ei sitä vastoin sisällä lainkaan kielenhuollollisia kannanottoja eikä oikeinkirjoitusohjeita. Tämä mainitaan teoksessa useassa kohdin ja selitetään perusteellisemmin luvussa Kielioppi ja normatiivisuus. ISK:n luonnetta korostetaan myös Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla: www.kotus.fi > Julkaisut > Erillisjulkaisut. ISK:sta ei löydä vastausta kysymykseen "miten kirjoitetaan oikein", "pitäisikö kirjoittaa".