Miten kirjastot varautuvat korona-viruksen leviämiseen? Onko kirjoja ym turvallista lainata? Ohjataanko sairastuneiden palauttamat aineistot erilliseen…

Kysytty

Miten kirjastot varautuvat korona-viruksen leviämiseen? Onko kirjoja ym turvallista lainata? Ohjataanko sairastuneiden palauttamat aineistot erilliseen paikkaan? Olisi mukava saada tietoa käytännöistä yleisesti ja näkyvästi esille, kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen mahdollisesta sulkemisesta korona-viruksen vuoksi päättää se kunta, jonka kirjastosta on kyse. Valtioneuvosto voi päättää sulkea kirjastot, jos valmiuslaki otetaan käyttöön, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552.

Omassa kirjastossamme olemme lisänneet tiedotusta koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Näitä ovat mm. ohjeet oikein suoritetusta käsien pesusta. Olemme myös peruneet yleisötapahtumat kirjastoissa.

Kirjastot seuraavat tarkasti taudin leviämistä. Kirjaston henkilökunta on vastaajan tiedossa olevissa kirjastoissa myös desinfioinut kirjaston ovenkahvoja, kaiteita, tietokoneiden hiiriä ja näppäimistöjä sekä pintoja, joita todennköisesti kosketaan usein.

Kirjastolla ei ole mahdollisuutta tarkistaa, onko lainan palauttaja altistunut koronavirukselle.