Miten kirjastojen väliset yhteydet on hoidettu? (Intranetko, minkä niminen?)

Kysytty

Miten kirjastojen väliset yhteydet on hoidettu? (Intranetko, minkä niminen?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen välisiin yhteyksiin perehtyminen kannattaa aloittaa osoitteesta http://www.kirjastot.fi ! Kirjastot.fi:n kirjastot-osuudesta löytyy eri kirjastosektorien (julkiset kirjastot, tieteelliset kirjastot, erikoiskirjastot) toimintatietoja ja erikoissivustojen osoitteita. Kirjastot.fi:n kirjastoala-kanava kertoo kirjastoalan toimintatavoista, yhteistyöstä sekä toimii myös kirjastojen välisen tiedottamisen ja keskustelun välineenä.

Eri kirjastoilla on erilaisia yhteydenpitojärjestelmiä. Pääkaupunkiseudun yleiset kirjastot toimivat yhteisessä aineistotietojärjestelmässä nimeltä Millennium, jota käyttävät siis Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Helsingin kaupungilla ja kaupunginkirjastolla on omat sisäiset tiedotusverkkonsa. Kirjastoilla on yleensä myös yhteyksiä hyvinkin moninaisiin tietokantoihin, joista saa tietoa eri kirjastojen kokoelmista sekä paljon erityyppistä yhteistyötä monella saralla.