Miten kauan mahtoi höyrylaivan matka Helsingistä Lontooseen kestää vuonna 1892 tai suunnilleen noihin aikoihin, 1800-luvun loppupuolella?

Kysytty

Miten kauan mahtoi höyrylaivan matka Helsingistä Lontooseen kestää vuonna 1892 tai suunnilleen noihin aikoihin, 1800-luvun loppupuolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säännöllisen laivaliikenteen Suomesta Iso-Britanniaan aloitti vuonna Wasa-Nordsjö Ångbåts-A/B vuonna 1874. Tässä vaiheessa edestakaiseen matkaan Vaasasta kului jopa yli neljä viikkoa - matkantekoa hidasti se, että tarvittaessa poikettiin myös muissa Länsi-Suomen satamissa. Edullisen sijaintinsa vuoksi suomalaislaivojen tärkeimmäksi määräsatamaksi valikoitui Hull, jonne matkattiin Kööpenhaminan kautta.

Merkittävin varustamo Suomen ulkomaanliikenteessä oli kuitenkin vuonna 1883 perustettu Finska Ångfartygs A/B, jonka ensimmäinen alus Sirius aloitti kesällä 1884 liikennöinnin linjalla Helsinki-Turku-Hull. Siriuksen sisaralus Orion asetettiin muutamaa kuukautta myöhemmin liikennöimään samalle reitille, ja näin pystyttiin tarjoamaan lähtö säännöllisesti Helsingistä Hulliin ja päinvastoin joka yhdeksäs päivä. Sirius ja Orion olivat rahtilaivoja, mutta niillä oli molemmilla paikat yhdeksälle hyttimatkustajalle.

1890-luvun alussa FÅA sai käyttöönsä tehokkaammilla höyrykoneilla varustetut, myös talviliikenteeseen soveltuvat yhdistetyt rahti- ja matkustajalaivat Uranian ja Astraean. Ne aloittivat viikkovuoroin liikenteen Hangosta Hulliin ja poikkesivat vuorotellen Helsinkiin ja Turkuun. Laivoissa oli matkustajille 22 ensimmäisen luokan, 34 toisen luokan ja 186 kolmannen luokan hyttipaikkaa, mutta lisäksi ne ottivat välikannelle jopa useita satoja siirtolaisia, jotka sitten Hullista matkustivat junalla Englannin länsirannikolle ja jatkoivat valtamerilaivoilla Atlantin yli.

Suora reitti Lontooseen (Helsinki-Hanko-Bremerhaven-Lontoo) avattiin vuonna 1888. Sitä FÅA operoi kesäkuukausina rahtilaiva Capellalla, jolla oli paikat 18 hyttimatkustajalle. Capella oli kutakuinkin Siriusta ja Orionia vastaava alus, joten mitä todennäköisimmin myös sen matka yhteen suuntaan reitillään on kestänyt hieman toista viikkoa.

Lähteet:

Laiva saapui Helsinkiin : Helsingin matkustajalaivaliikenteen kehitys 1820-luvulta nykypäivään

Navis Fennica : Suomen merenkulun historia. 2, Höyryveneistä uiviin loistohotelleihin