Miten hiilen kiertokulku liittyy metsiin?

Kysytty

Miten hiilen kiertokulku liittyy metsiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on suora lainaus Eero Paloheimon artikkelista Maapallo ja metsät.

"Metsien puumateriaali koostuu etupäässä selluloosasta, hemisellu- loosasta ja ligniinistä, jotka kaikki ovat hiilen, hapen ja vedyn mutkikkaita yhdisteitä. Puumateriaalin kuivapainosta noin puolet on hiiltä. Maapallon metsät sisältävät erään arvion mukaan hiiltä 359 Gt sitoutuneena itse kasvien maanpäälliseen ja maanalaiseen osaan ja 787 Gt sitoutuneena metsämaiden maaperään. Metsien hyödynnettävän osan hiilipitoisuus on huomattavasti pienempi, noin 100 Gt. Hiili muuttuu mätänemis- ja palamisprosesseissa ilmakehän hiili- dioksidiksi ja sitten uudelleen yhteyttämisen avulla uusien puiden ja muiden kasvien raaka-aineeksi.

Tasapainoisissa oloissa hiili kiertää maan ja merien kasvimassan sekä ilmakehän välillä ja kiertävän hiilimäärän muutokset ovat hitaita. Nykyisin tasapaino on häiriintynyt, ilmakehän hiilipitoisuus lisääntynyt ja lisääntyy edelleen, lähinnä kahdesta syystä. Syistä ensimmäinen on metsien määrän väheneminen, jolloin kadonneen metsän hiili joutuu joko välittämästi tai myöhemmin ilmakehään. Kun uutta metsää ei kasva tilalle, metsämassan nieluvaikutus pienenee. Toinen syy on öljyn, turpeen, kivihiilen ja maakaasun poltto, jolloin syntyvä hiilidioksidi siirtyy ilmakehään."