Miten Helmetin varausjärjestelmä valitsee kirjaston, josta kirja toimitetaan lähikirjastooni? Ottaako järjestelmä huomioon, että onko kirja esim saman kunnan…

Kysytty

Miten Helmetin varausjärjestelmä valitsee kirjaston, josta kirja toimitetaan lähikirjastooni? Ottaako järjestelmä huomioon, että onko kirja esim saman kunnan sisällä ja että kuinka pitkään toimitus/hyllystä noukkiminen kestää? Vai onko kirjaston valinta täyttä sattumapeliä, eli se kirjasto mikä ehtii varauksen käsittelemään nopeiten käsittelee varauksen?

Vastaus

Vastattu

Jos varauksen noutopaikka on Espoossa, kirjastojärjestelmä katsoo ensin Espoon kirjastojen tilanteen, aloittaen noutokirjastosta. Jos noutokirjastossa ei ole vapaita kappaleita, katsotaan ensin isompien kirjastojen tilanne ennen pienempiin siirtymistä. Jos Espoossa ei ole vapaita kappaleita, siirrytään Vantaan isompiin kirjastoihin, jonka jälkeen Vantaan pienemmät ja Kauniainen. Mikäli näissäkään ei ole vapaita kappaleita, katsotaan Helsingin tilanne jälleen isoimmista alkaen.

Helsingissä ensisijaisesti Helsingin kappaleet ja sitten muut Helmet-alueen kaupungit. Kauniaisista noudettaessa ensin oma kokoelma ja sitten Espoo ja Vantaa ennen Helsinkiä; Vantaalla ensin Vantaa, sitten Espoo ja Kauniainen ja viimeisenä Helsinki.

Suljetuiksi merkittyjen kirjastojen hyllyssä-tilaista aineistoa ei huomioida. Suljettu ei tarkoita pienen kirjaston kiinnioloa viikonloppuisin: jos pienessä Espoon kirjastossa on vapaa kappale, varaus ei siirry toiseen kaupunkiin ennen kuin pienessä kirjastossa ollaan käsitelty varauslista maanantaina eikä ole löydetty varattua aineistoa.

Palautuvat kappaleet ovat villi kortti: Jos aineistosta on varaus, jonka noutopaikka on Espoo ja joku palauttaa siitä kappaleen Helsinkiin ennen kuin Espoossa on ehditty käsitellä varauslista, niin sitten tuo palautunut kappale lähtee tulemaan asiakkaalle, vaikka aineistoa löytyisikin Espoon kirjastoista tai jopa noutokirjastosta hyllyssä.

Normaali varausten saapumisaika saman kaupungin sisällä on 2-3 arkipäivää ja toisista kaupungeista (jonkin verran kirjastosta riippuen) päivän tai kaksi pidempään. Jos kirja on hyllyssä käyttämässäsi kirjastossa, varaamisen sijaan kannattaa soittaa ko. kirjastoon ja pyytää henkilökuntaa tarkistamaan tilanne ja varaamaan kirja sinulle.