Miten haku valikoidusta tietokannasta eroaa hausta www-hakupalvelusta (hakumenetelmät, hakutulokset, jne.)?

Kysytty

Miten haku valikoidusta tietokannasta eroaa hausta www-hakupalvelusta (hakumenetelmät, hakutulokset, jne.)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet sanahakukoneita kuten Google, Bing, Altavista ym. Hakukoneet eivät löydä kaikkea verkossa olevaa materiaalia, puhutaan ns. syvästä webista tai näkymättömästä webistä. Ongelmaksi voi myös tulla oikeiden hakusanojen valinta ja muotoilu. Toisinaan tuloksia tulee liikaa tai sitten ei löydy mitään.

Suuri osa syvän webin materiaalista onkin tietokantoja (Haasio, 2005).

Aihehakemistot taas ovat valmiiksi toimitettuja, ts. niihin on jo valikoitu keskeiset linkit. Voidaankin sanoa, että ne ovat luotettavampia kuin monet verkkosivustot.

Netissä on esimerkiksi Raahen tekniikan ja talouden yksikön kurssi Tiedonhaku Internetistä, josta voi katsoa lisää sana- ja aihehakemistojen eroista http://www.ratol.fi/opensource/tiedonhaku

Myös Ari Haasion teoksista voit löytää lisäaineistoa tehtävääsi.