Miten etymologiaa pääsee opiskelemaan ja/tai millainen taustakoulutus etymologeilla yleensä on? Millainen koulutuspolku on tyypillinen etymologeille?…

Kysytty

Miten etymologiaa pääsee opiskelemaan ja/tai millainen taustakoulutus etymologeilla yleensä on?

Millainen koulutuspolku on tyypillinen etymologeille? Tarvitaanko pohjalle Suomessa esimerkiksi suomen kielen ja kirjallisuuden tai historian korkeakoulututkinnot, vai voiko myös esim. yleisen kielitieteen opintojen kautta päästä alan töihin? Työllistävätkö etymologeja lähinnä korkeakoulut, vai jotkin muutkin tahot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan etymologia-sana tarkoittaa sanojen alkuperän tutkimusta. Suomen yliopistoissa ei ole etymologia-nimistä oppiainetta, mutta useimmilla etymologeilla lienee tohtorintutkinto kielitieteitten alalta. Alan töitä on niukalti. Esimerkiksi sanakirjaprojekteissa ja kriittisten editioiden laadinnassa tarvitaan usein myös etymologeja, mutta yleisin työ on tutkijana yliopistossa.