Miten "ennenvanhaan" n. 1890-1920 -luvuilla päästiin yliopistoon opiskelelmaan, ennen pääsykoeaikoja?

Kysytty

Miten "ennenvanhaan" n. 1890-1920 -luvuilla päästiin yliopistoon opiskelelmaan, ennen pääsykoeaikoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ennen vuotta 1908 Turusta muuttanut Helsingin Yliopisto oli ainoa yliopistomme. Vuoteen 1919 asti yliopisto tunnettiin nimellä Keisarillinen Aleksanterin-yliopisto (Tirronen 2010).

Pääsykokeita ei kysymälläsi ajanjaksolla käytetty, vaan yliopiston kirjoille pääsi, jos oli suorittanut ylioppilastutkinnon. 1919 ylioppilastutkinto siirrettiin yliopistosta lukioihin, eikä todituksellä enää päässyt suoraan yliopistoon (Klinge 1968).

Klinge, Matti. (1968). Ylioppilaskunnan historia 3. Kolmas osa, 1872-1917. Helsinki:WSOY. (s. 170)

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.41543

Tirronen, Jarkko. (2010). Turun Akatemiasta Aalto Yliopistoon, teoksessa Yliopistoa etsimässä : johdatus yliopiston ajatukseen. Kuopio:Itä-Suomen yliopiston kirjasto. (s. 57-68)

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.683009

2 ääntä

Kommentit

Vielä 1970-luvullakaan ei kaikkiin yliopistoihin pyritty pääsykokeiden kautta, vaan karsinta tehtiin hakemusten perusteella. Eri yliopistot painottivat valinnassa eri tavoin esimerkiksi lukion päästötodistuksen arvosanoja ja ylioppilastutkinnon tuloksia.