Miten DVD/Blu-ray-aineiston lainaamisessa on otettu huomioon ikärajat? Eli miten estetään, että alaikäiset eivät saa lainattua esim. K18-elokuvaa?

Kysytty

Hei!

Miten DVD/Blu-ray-aineiston lainaamisessa on otettu huomioon ikärajat? Eli miten estetään, että alaikäiset eivät saa lainattua esim. K18-elokuvaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokorteissa on syntymävuosi ja kortti syötetään automaatin lukulaitteeseen. Jos alaikäinen yrittää lainata K18-elokuvaa lainausautomaatilla, lainaaminen ei onnistu. Samoin tapahtuu jos alaikäinen yrittää lainata tiskiltä henkilökunnalta. Lainaajan kortin tiedot estävät automaattisesti lainauksen. Näin tapahtuu myös muiden ikärajojen osalta.

Ikärajoista voidaan joustaa, mikäli alaikäisen mukana on täysi-ikäinen henkilö. Tällöin elokuva lainataan täysi-ikäisen kortille. Ikärajoista voidaan joustaa kolmella vuodella. Mikäli täysi-ikäistä henkilöä ei ole mukana, ikärajoista ei jousteta.

Tässä pari esimerkkitapausta:
• Esimerkki 1: 13-vuotias Petteri tulee yksin lainaamaan K-16 elokuvaa. Lainausta ei suoriteta ja Petteri poistuu pettyneenä lastenosastolle.
• Esimerkki 2: 16-vuotias Tommi tulee isänsä kanssa lainaamaan K-18 elokuvaa. Lainauksen voi suorittaa vain isä.

2 ääntä

Kommentit

Voiko ikärajoista joustaa kun huoltaja on mukana?
Julkaistu 19.01.2012.

Julkisissa esityksissä voidaan ikärajoista joustaa kolme vuotta silloin kun lapsi on huoltajan seurassa. Tallenteita ei kuitenkaan saa myydä, lainata tai vuokrata ikärajaa nuoremmalle vaikka lapsen huoltaja olisikin mukana.

Vanhempi voi itse ostaa ikärajalla S, 7, 12 tai 16 merkityn tallenteen ja käyttää kasvatuksellista vastuutaan pohtiessaan onko oma lapsi riittävän vanha katsomaan tai pelaamaan sitä.

Vain aikuisille tarkoitettuja tallenteita ei saa luovuttaa alaikäiselle (edes omalle lapselleen). Myyjä ei kuitenkaan voi kieltäytyä myymästä tallennetta aikuiselle niissäkään tilanteissa joissa epäilee huoltajan ostavan tallenteen lapselle. Myyjällä on kuitenkin velvollisuus kertoa ikärajoista asiakkaille.