Miten Aku Ankka päätyi veljenpoikiensa holhoojaksi? Mitä Akun veljelle ja hänen vaimolleen tapahtui?

Kysytty

Miten Aku Ankka päätyi veljenpoikiensa holhoojaksi? Mitä Akun veljelle ja hänen vaimolleen tapahtui?

Vastaus

Vastattu

Tupu, Hupu ja Lupu eivät ole Aku Ankan veljen- vaan siskonpoikia. Disney Wiki -sivuston mukaan Tupun, Hupun ja Lupun äiti on Akun kaksoissisko Della Ankka. Isä on tuntematon: https://disney.fandom.com/fi/wiki/Tupu,_Hupu_ja_Lupu_Ankka

Aku on siis itseasiassa poikien eno, eikä setä. Veljenpoika-nimitys on oikeastaan inhimillinen "käännösvirhe", koska englannin kielen sana "nephew" tarkoittaa sekä veljen- että sisarenpoikaa. Myös sana "uncle" voi tarkoittaa englanniksi sekä isän veljeä (setä) että äidin veljeä (eno). Tästä syystä nykyään puhutaankin enemmän pelkistä ankanpojista.

Don Rosa on selventänyt Akua Ankan sukua Roope Ankan elämä ja teot -kirjasarjassa ja tehnyt siihen liitteeksi Aku Ankan sukupuun. Myös siitä käy ilmi, että Tupun, Hupun ja Lupun äiti on Akun kaksoissisko Della Ankka, kun taas isän kasvot on peitetty, eli isä on tuntematon.

Sitä, miksi Della jätti lapsensa Akulle ei tarkkaan tiedetä. Wikipediassa tosin mainitaan, että pojat olivat räjäytelleet ilotulitteita sisällä, josta äiti oli saanut hermoromahdukseen ja lähettänyt heidät veljelleen hoidettavaksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Della_Ankka