Miten ajetaan jalkapollokentän nurmi niin, että se saadaan sakkiruudukon malliseksi (tummia ja vaaleita ruutuja). Siihen on pakko olla joku fiksu tapa, koska…

Kysytty

Miten ajetaan jalkapollokentän nurmi niin, että se saadaan sakkiruudukon malliseksi (tummia ja vaaleita ruutuja). Siihen on pakko olla joku fiksu tapa, koska ruudut ovat niin säntillisiä, ja nurmen ajamiseen tuhlaantuu paljon aikaa ellei siihen ole kehitetty jonkunlaista toimivaa ratkaisua. Miten siis siisti ja ruutukuviollinen jalkapallokenttä saadaan tehtyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liikuntaviraston kautta tavoitetun kenttäpäällikön mukaan raidoitus syntyy yksinkertaisesti siten, että nurmea leikataan eri suunnista, jolloin se kääntyy hieman eri kulmaan näyttäen (kauempaa katsottuna) vaaleammalta tai tummemmalta. Efekti saadaan aikaa aivan tavallisilla kelaleikkureilla. Periaatteessa voidaan myös käyttää erityistä nurmen pintaan ruiskutettavaa kasvuainetta, jolla saadaan aikaan vihreämpi värisävy. Kenttäpäällikön mukaan tätä kikkaa ei kuitenkaan Suomessa käytetä, ei ainakaan yleisesti.