Miten aineistoa aakkostaessa luvut hyllytetään? Menevätkö arabialaiset ja roomalaiset luvut sekaisin, siis arvonsa mukaan vai ensin esim. roomalaiset ja sitten…

Kysytty

Miten aineistoa aakkostaessa luvut hyllytetään? Menevätkö arabialaiset ja roomalaiset luvut sekaisin, siis arvonsa mukaan vai ensin esim. roomalaiset ja sitten arabialaiset? Entä välimerkit, esim. @ tms?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Numerot aakkostetaan ennen kirjaimia Standardin SFS 4600 mukaan. Myös roomalaiset numerot aakkostetaan lukuarvonsa mukaan.

Lisätietoa
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/abc.html

Standardin mukainen aakkostus - numerot ennen kirjaimia näkyy olevan ainakin pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet tietokannassa ja puhelinluetteloissa.