Miten aikalaiset Suomessa esittivät päivämäärät ennen gregoriaanisen kalenterin käyttöönottoa 1700lubun puolessa välissä?

Kysytty

Miten aikalaiset Suomessa esittivät päivämäärät ennen gregoriaanisen kalenterin käyttöönottoa 1700lubun puolessa välissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uuteen ajanlaskuun siirryttiin maassamme v. 1753 siten että helmikuun 17 päivästä hypättiin suoraan maaliskuun ensimmäiseen päivään. Juliaaninen kalenteri oli siis tuolloin 11 päivää jäljessä gregoriaanisesta.
Itse asiassa kyseessä ei tuolloin vielä ollut varsinainen gregoriaaninen kalenteri, vaan juliaanisen paranneltu
versio, joka esim. pääsiäisen ajankohdan laskemisessa noudatteli omia sääntöjään. Niinpä Suomen suuriruhtinasmaassa vielä v. 1845 vietettiin pääsiäistä eri aikaan kuin kaikissa muissa kristityissä maissa. Täydellisesti gregoriaaniseen kalenteriin siirryttiin vasta vuoden 1869 alussa. Juliaaninen kalenteri tuli maassamme viralliseen käyttöön sitä mukaa kun kirkko vakiinnutti asemansa 1100-luvulta alkaen. Kalenterilla oli tärkeä merkitys kirkon jumalanpalveluselämässä: sunnuntaisin, muina kirkollisina pyhinä ja pyhimyspäivinä oli toimitettava jumalanpalvelukset ja pappien oli kyettävä laskemaan oikeat päivät. Ainakin kirkkojen lähellä myös rahvas oli ainakin jossain määrin selvillä virallisen ajanlaskun mukaisista päiväyksistä.
Toisaalta kansalla oli omia perinteisiä ajanlaskutapoja, jossa seurattiin vuodenaikojen kulkua ja erikoisesti kuun vaiheita ja jotka riittivät käytännön elämän tarpeisiin. ///Suomen almanakan juhlakirja. – 1957./// Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto. - Useita painoksia///Toivo Vuorela: Suomalainen kansankulttuuri. – 1975.///vanhat kalenterit netissä osoitteessa http://almanakka.helsinki.fi/arkisto/index.html.