Nuorille suunnattu kirja, jossa päähenkilönä on yksin omakotitalossa asuva nuori nainen

Kysytty

Hei
Mitähän nuorille suunnattua kirjaa olen lukenut joskus 1970-luvulla. Siinä päähenkilönä on nuori nainen, joka ei ehkä vielä ole täysi-ikäinen, mutta hän asuu yksin omakotitalossa.
Hän hankkii itselleen tuloja ravustamalla.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja voisi olla Alli Saarentaus-Salon Tiina itte (Otava, 1955). Tiinan vaiheista lisää kertoo sen jatko-osa Tiina itte yllättää (Otava, 1958).

Tiinan isä on kuollut tapaturmaisesti tytön ollessa nelivuotias ja hän on jäänyt kahden äitinsä kanssa. Tiina itte -kirjassa 17-vuotiaan Tiinan äiti menee uusiin naimisiin ja jättää perheen kotitalon yhä koulua käyvälle Tiinalle. Aikanaan isän matkassa Tiina on oppinut ravustamaan ja hän pyydystää niitä edelleen joka syksy ja saa niistä "sievoisia summia rahaa, jonka avulla voin taas jatkaa kouluani".

Tiina itte yllättää -kirjan alussa Tiina on "18-vuotias ja kahdeksannelle luokalle pääsemässä". Tiinan taloa on remontoitu ja sen yläkerta rakennettu uudestaan hänen enoaan ja tämän perhettä varten. Ensimmäisenä Törmälään saapuu Amerikasta Tiinan kolme vuotta vanhempi Marja-serkku, joka lukee yliopistossa kieliä. Eno ja Lissu-täti ilmaantuvat Suomeen vasta kirjan toiseksi viimeisessä luvussa.

1 ääntä

Kommentit

Tärppäsi. Juuri tuo kirja se oli.