Otsikko
Mitä vuonna 2016 elokuvassa IKJ eli Iso Kiltti Jätti elokuvassa oleva jätti tarkoittaa puhuessaan "ihmisparsoista"? Entä miksi kyseistä jättiä kutsutaan…

Kysytty

Mitä vuonna 2016 elokuvassa IKJ eli Iso Kiltti Jätti elokuvassa oleva jätti tarkoittaa puhuessaan "ihmisparsoista"? Entä miksi kyseistä jättiä kutsutaan elokuvassa isoksi, vaikka hän/se on paljon pienempi kuin elokuvan muut jätit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Ihmisparsa" on Iso kiltti jätti -kirjan suomentaneen Tuomas Nevanlinnan urhoollinen yritys saada käännettyä englanninkielisen alkutekstin "human bean" (leikillinen väännös ihmistä tarkoittavasta ilmauksesta "human being", kirjaimellisesti "ihmispapu") siten, että suomenkielisessä ilmauksessa säilyy alkuperäisen ruoka-aiheinen viittaus. Parsa lienee valikoitunut mukaan siksi, että "ihmisparsa" muistuttaa läheisesti sanaa "ihmisparka".

IKJ tunnustaa olevansa jättiläiseksi pieni. Kaiketi pitää ajatella niin, että jättiläismittakaavassa "iso" on vähättelevä määre - jättiläisten tulisi olla jättiläismäisiä.