Mitä vieraita kieliä japanilaiset opiskelevat eniten? Tarvitsen tilastotietoa tai tutkimuksia kuinka suuri osa japanilaisista opiskelee tiettyä vierasta kieltä.

Kysytty

Mitä vieraita kieliä japanilaiset opiskelevat eniten? Tarvitsen tilastotietoa tai tutkimuksia kuinka suuri osa japanilaisista opiskelee tiettyä vierasta kieltä.

Vastaus

Vastattu

Varsinaisia kielen opiskeluun liittyviä tilastoja ei löytynyt, tai ainakaan vastaaja ei osannut niitä lukea, sillä ei osaa japania. Jonkin verran tietoa japanilaisten kielten opiskelusta ja kielitaidosta löytyi englanniksi.

Noin 98% Japanissa asuvista on japanilaisia (Tukahara 2002), joten japanin kieli on ehdottomasti opiskelluin. Vieraista kielistä eniten opiskellaan englantia, joka on pakollinen aine koulussa (ns. yläkoulusta lähtien). Modernin kieltenopetuksen katsotaan alkaneen Japanissa 1868, ja varsinainen englantibuumi alkoi toisen maailmansodan jäleen (Butler 2007). Vuonna 2016 englantia opiskeli 11,6 prosenttia japanilaisista (Statista).

Englannin lisäksi japanilaisissa peruskouluissa opiskellaan paljon mm. koreaa, kiinaa ja ranskaa. Tästä ei löytynyt tilastotietoa, mutta näin kerrotaan JNTO:n sivuilla. Lisäksi, esimerkiksi Google Scholarin kautta löytyi useita japanilaista kieltenopiskelua koskevia artikkeleita, jotka ovat maksullisia.

Tarkempia tutkimustuloksia varten kehotankin kääntymään korkeakoulukirjastojen puoleen, sillä heillä on laajempi pääsy tieteellisiin tutkimuksiin. Virallisiakin tilastoja tutkiessa kannattaa muistaa, että erilaiset (kaupalliset) itseopiskelukanavat, kuten Duolingo, eivät usein näy vanhemmissa tilastoissa.

Lähteet:

Butler, Yuko G., 2007: Foreign language education at elementary schools in Japan: Searching for solutions amidst growing diversification. Asia-Pacific Education, Language Minorities and Migration (ELMM) Network Working Paper Series. 3: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=e…

JNTO: https://education.jnto.go.jp/en/school-exchanges/japanese-education-system/

Statista: https://www.statista.com/statistics/761217/japan-participation-rate-lea…

Tukahara, Nobuyuki, 2002: The Sociolinguistic Situation of English in Japan http://www.gencat.cat/llengua/noves/noves/hm02tardor/internacional/a_nobuyuki.pdf