Mitä vaaditaan siihen, että voi saada levytyssopimuksen? Olen viime aikoina keskustellut Juice Leskisen lauluäänestä, joka ei ollut mikään paras mahdollinen,…

Kysytty

Mitä vaaditaan siihen, että voi saada levytyssopimuksen? Olen viime aikoina keskustellut Juice Leskisen lauluäänestä, joka ei ollut mikään paras mahdollinen, mutta nyt minulle on sanottu, että oli kuitenkin sen verran hyvä, että sai levytyssopimuksen ja että ei sitä kenelle tahansa myönnettäisi.

Vastaus

Vastattu

70-luvulla lauluäänellä oli kevyen musiikin levytyssopimuksia solmittaessa merkitystä lähinnä iskelmämusiikissa. Rockmusiikissa sopimukset tehtiin usein pikemminkin lauluäänestä huolimatta – kriteerit olivat tyystin toiset. Sitä paitsi, Juice sai levytyssopimuksensa Coitus Int -yhtyeen jäsenenä: Love Records kiinnitti levyttävien taiteilijoidensa joukkoon yhtyeen – yhtyeen, jossa oli useita laulajia ja lauluääniä (mm. Mikko Alatalo). Coitus Intistä tuli Juice Leskinen & Coitus Int vasta yhtyeen ensilevyn myötä.

Love Recordsin johtajistoon kuulunut Atte Blom kommentoi Coitus Intille levytyssopimuksen tuottaneita demonauhoituksia näin: "Mulla ei ole muusikkotaustaa, mutta olin jollain lailla polliittisesti valveutunut ja mä olin aina pitänyt ylioppilasteatterista ja muista, sellasesta yhteiskunnallisemmasta tuotannosta – – . Mä hahmotin Leskisen tyyppinä, joka puhuu todellisuudesta ja maailmasta, asettaa kysymyksiä ja kyseenalaistaa, mutta ei anna vastauksia – se olikin varmaan aika siunauksellista. Sitten kun tähän kaikkeen yhdistyi tää verbaalinen voimistelu, niin kyllä mä kiinnostuin. Satiirisuus, ironisuus, kaikki nää löytyi sieltä ujosta, pitkätukkaisesta ja savolaisella tavalla kierosta kundista." – "Se on totta, että mä ehdotin Coitus Intin hyväksymistä Chrisselle [Christian Schwindt, Blomin yhtiökumppani ja Loven "talousmies"] sillä argumentilla, että tää voi mennä kaupaksikin."

Rockmusiikissa, jossa kauppatavarana ei ole pelkkä laulaja ja tulkinta, niin kuin iskelmämusiikin puolella usein, vaan esityksen ohella pakettiin kuuluu myös materiaalin säveltäminen ja sanoittaminen, sellaiset seikat kuin lauluääni ovat triviaaleja pikkuasioita. Vastauksen kysymykseen, mitä vaaditaan siihen, että voi saada levytyssopimuksen, voi löytää kiteytettynä ylläolevasta Atte Blomin puheenvuorosta: "Tää voi mennä kaupaksi."

Lähde:
Antti Heikkinen, Risainen elämä : Juice Leskinen 1950–2006