Mitä tyylisuuntaa (realismi, modernismi yms.) Ilkka Remes edustaa?

Kysytty

Mitä tyylisuuntaa (realismi, modernismi yms.) Ilkka Remes edustaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka Remeksen tuotanto on jännityskirjallisuutta ja trillereitä, osa myös nuortenkirjallisuutta. Laajempana terminä on käytetty viihdekirjallisuutta, johon lukeutuvat mm. rikoskirjallisuus ja romantiikka. Romantiikan, realismin, naturalismin, modernismin ja postmodernismin kaltaiset perioditermit eivät välttämättä ole kovin helposti sovellettavissa moderniin jännityskirjallisuuteen, mutta laajemmin ymmärrettynä lajipiirteiden ilmentymänä ainakin realismi voi sopia Remeksen tuotantoonkin.

Remeksen tuotannossa on realismille tyypillistä maailman kuvaamista todellisena ja kaunistelemattomana, ja hänen kirjoissaan esiintyy todellisia paikkoja sellaisina kuin niissä käyvät ihminen voisi paikat nähdä – tosin hänen alkupään tuotannossaan esiintyy myös vaihtoehtohistoriallinen maailma. Remeksellä on usein päähenkilöinä kohtuullisen tavallisia ihmisiä, mikä on realismille tyypillistä.

Toisaalta Remeksen kirjoissa tapahtuu aina arjesta poikkeavia epätavallisia asioita, eikä hänen kirjoissaan ole realismille tyypillisiä vahvoja yhteiskunnallisia kannanottoja tai erityisesti yhteiskunnallisten epäkohtien ja kurjuuden kuvaamista. Remeksen kirjojen henkilöiden psykologista realistisuutta on myös arvosteltu.

Ilkka Remeksestä löytyy lisää tietoa ja tuotannon luonnehdintaa Janna Kantolan teoksesta ”Kotimaisia nykykertojia. 8” (Avain, 2010).