Mitä tuo i-alkukirjain tarkoittaa yleistyvästi eri laitteiden nimissä? iPad, iPhone ja iWalk

Kysytty

Mitä tuo i-alkukirjain tarkoittaa yleistyvästi eri laitteiden nimissä? iPad, iPhone ja iWalk

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Apple otti käyttöön i-tuotemerkin vuonna 1998 ensimmäisen iMac-tietokoneen julkaisun yhteydessä. Julkistamisen yhteydessä Steve Jobs kertoi, että i-kirjain merkitsee seuraavia asioita: Internet, individual, instruct, inform, inspire. Merkityksiä hän perusteli ensinnäkin sillä, että kone oli tarkoitettu nimenomaan verkkoselaamista varten. Toiseksi kone oli yksilöllinen ja henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu (individual). Kolmanneksi sitä kaupiteltiin myös opetuskäyttöön (instruct, inform). Lopuksi haluttiin antaa vaikutelma, että laite olisi innoittava. Toisessa yhteydessä Jobs myös vihjasi, että i viittaa englannin yksikön ensimmäisen persoonan pronominiin "I", mikä myös korostaisi laitteen henkilökohtaisuutta ja yksilöllisyyttä.

Brändistä tuli niin suosittu, että Apple sovelsi sitä lähes kaikkiin myöhempiin tuotteisiinsa.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/iphone-apple-name-imac-i-internet-phone-handset-a6881701.html

https://www.rd.com/article/what-i-in-iphone-stands-for/

1 ääntä

Kommentit

Ensin käyttöön levisi e-alku, joka viittaa sähköiseen (electronic) ja sitten Jobs kehitti siitä tämän oman versionsa. Noihin aikoihin kulki maailmalla sellainen vitsi, jossa kaksi kerjäläistä istuu vierekkäin ja yksi ihmettelee miksi toinen onnistuu saamaan paljon enemmän kolikoita mukiinsa. Tämä toinen näyttää mitä mukin kylkeen on kirjoitettu: Begging.com (eli Kerjuu.com). Kysyjä päätti kopioida idean ja hankki oman mukin omalla kuvalla ja samalla tekstillä. Mutta vieruskaveri onnistui silti keräämään enemmän, ja taas tuli kysyttävää. Nyt tämä toinen näytti pienen lisäyksen mukinsa tekstiin. Siinä lukikin eBegging.com (eKerjuu.com).