Mitä tunnettuja suomalaisia kirjailijoita on olemassa? Olen tekemässä äidinkielen lopputyötä, ja olen kiinnostunut eniten historiallisista, romanttisista…

Kysytty

Mitä tunnettuja suomalaisia kirjailijoita on olemassa? Olen tekemässä äidinkielen lopputyötä, ja olen kiinnostunut eniten historiallisista, romanttisista kirjoista. Avuksi olisi, jos kirja/kirjailija olisi tunnettu, jotta tiedonhaku helpottuisi. Olen pohtinut mm. Annika Eräpuroa, Hilja Valtosta tai Ursula Pohjolan-Pirhosta, mutta mahtavatko olla liian kevyttä/lapsenmielistä materiaalia tällaiseen tutkielmaan? Suurkiitokset avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisia kirjailijoita, jotka olisivat äidinkielen lopputyön arvoisia, on paljon. Kiinnostavia suomalaisia kirjailijoita voi etsiskellä esimerkiksi hakuteoksista. Hyvä hakuteos on Otavalta vuonna 2004 ilmestynyt "Suomalaisia kirjailijoita", joka esittelee suomalaisia kirjailijoita 1500-luvulta 2000-luvulle. Naiskirjailijoista kiinnostuneelle lukijalle puolestaan sopii teos "Sain roolin johon en mahdu. Suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja" (1989), toim. Maria-Liisa Nevala, jota olen itse käyttänyt paljon. Netistäkin löytyy kirjailijahakemistoja, ja esimerkiksi Sanojen aika http://kirjailijat.kirjastot.fi/ esittelee suomalaisia nykykirjailijoita. Kirjastot.fi -palvelun sivulle http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjallisuus/kirjailijahakemistot/ on linkitetty useita kirjailijahakemistoja.

Toisaalta sinun ei välttämättä tarvitse selailla hakuteoksia tai kirjailijahakemistoja, sillä minusta kaikki nimeämäsi kirjailijat sopivat oikein hyvin lopputyön aiheeksi. Yliopistotutkijatkin ovat nykyisin kiinnostuneita viihdekirjallisuudesta, joten en ymmärrä, miksi viihdekirjailijasta ei voisi kirjoittaa äidinkielen lopputyötä. Mainitsemistasi kirjailijoista "painosten herrattareksi" usein nimitetty Hilja Valtonen lienee tunnetuin, ja verkosta löytyy mm. Tarja Kytösen kirjoittama, Hilja Valtosen naiskuvaa käsittelevä pro gradu -tutkielma http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/kytonen/missmode.html
ja Ylen Elävässä arkistossa http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=23&t=232&a=1490 on kuultavissa Hilja Valtosen 80-vuotishaastattelu. Hilja Valtonen on julkaissut myös muistelmateoksen "Omakehu : muistelmia menneiltä vuosilta". Lisäksi jo aikaisemmin mainitsemaani teokseen "Sain roolin johon en mahdu. Suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja" (1989) sisältyy Kirsi Mannisen kirjoittama artikkeli Hilja Valtosesta ("Painosten kuningattaria") ja Hilja Valtosta on käsitelty myös teoksessa "Kotimaisia naisviihteen taitajia" (1999), toim. Ritva Aarnio ja Ismo Loivamaa.

Toivottavasti pääset mukavasti työsi alkuun!