Mitä tietoa löytyy (tutkimuksia, artikkeleita yms.) vauvojen kaltoinkohtelusta ja laiminlyönnistä?

Kysytty

Mitä tietoa löytyy (tutkimuksia, artikkeleita yms.) vauvojen kaltoinkohtelusta ja laiminlyönnistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet -kirjastoissa on saatavissa ainakin seuraavat teokset:

1.
Lapsuuden kujanjuoksu /Gunnar Åsberg ; [suomentanut Raija Rekola],[2005]

2.
Lapsen kaltoinkohtelu /toimittajat Annlis Söderholm ... [et al.] ; [kirjoittajat: Marjatta Bardy ... et al.] ; [piirrokset: Seppo Piispa]
Duodecim,2004

3.
Sinkkonen, Jari / Lapsen puolesta, 2001
4.
Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen /Jari Sinkkonen & Mirjam Kalland (toim.) 2. p. 2002. - 3. p. 2003. - 4. p. 2005

5.
Perttu, Sirkka : Perheväkivalta auttamistyössä :|opas ammattihenkilöstölle, 1999

Artikkeleita:

Tekijä Naski, Kaarina
Nimeke Älä ravistele vauvaasi, vauva menee rikki
Aikakauslehti Pelastakaa lapset
ISSN 0355-9041
Vu/vsk/nro/s 2004 ; (59) ; 1 ; 6-7
YKL 37.42
Asiasana vauvat: kaltoinkohtelu; lapset: pahoinpitely; perheväkivalta; vanhempi-lapsisuhde: väkivalta; lastensuojelu; lapset: laiminlyönti; seksuaalinen hyväksikäyttö: lapset

Tekijä Niklander, Soila
Nimeke Paha vauvan elämässä : kuka sietää nähdä, kuulla, toimia?
Aikakauslehti Lapsen maailma
ISSN 0786-0188
Vu/vsk/nro/s 1999 ; (58) ; 12 ; 26-28
Huomautus Vauvan laiminlyönti ja siihen puuttuminen. - Haastateltavana psykologi Hannele Törrönen. - Artikkeliin liittyy yhteenvetoa "Näe vauvan hätä!" -seminaarin puheenvuoroista: Puuttumattomuuden kulttuuri puheenaiheena / Pirjo Honkavaara
YKL 37.41 ; 59.6 ; 37.42
Asiasana laiminlyönti: vauvat; pahoinpitely: vauvat; vanhempi -lapsisuhde: väkivalta; paha; sijaishuolto: vauvat; huostaanotto; lapsiperheet: tukimuodot; sosiaalityö: lastensuojelu

Kivitie-Kallio, Satu
Nimeke Ravistellun vauvan oireyhtymä / Satu Kivitie-Kallio, Sarimari Tupola
Aikakauslehti Duodecim
ISSN 0012-7183
Vu/vsk/nro/s 2004 ; (120) ; 19 ; 2306-2312
Huomautus Ravistellun vauvan oireyhtymällä (shaken baby syndrome) tarkoitetaan oireita vammoja ja löydöksiä, joita vauvan voimakas ravistelu aiheuttaa aivojen, silmien ja mahdollisesti kaularangan alueelle
YKL 59.6 ; 37.42
Asiasana vauvat: kaltoinkohtelu: terveysvaikutukset; vauvat: pahoinpitely: oireet; vauvat: pahoinpitely: vammat; ravistellun vauvan oireyhtymä: riskitekijät; ravistellun vauvan oireyhtymä: diagnostiikka; vauvat: pahoinpitely: vammat: kuvantaminen; vauvat: pahoinpitely: neuropatologia; vauvat: pahoinpitely: toimenpiteet: terveydenhuolto; vauvat: pahoinpitely: ehkäisy