Mitä tekijänoikeus sanoo opinnäytetyöstä? Millainen on opinnäytetyön tekijän tekijänoikeus?

Kysytty

Mitä tekijänoikeus sanoo opinnäytetyöstä? Millainen on opinnäytetyön tekijän tekijänoikeus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opinnäytteen tekijä saa työlleen samanlaisen suojan kuin mikä tahansa omaperäinen kirjallinen teos. Työn pitäisi olla hyvin kaavamainen ja/tai selkeä plagiaatti, että se ei suojaa saisi.

Laki takaa opinnäytteen tekijälle normaalin suojan. On kuitenkin mahdollista, että oppilaitos allekirjoituttaa kaikilla opinnäytteen tekijöillä sopimuksen, jonka nojalla tekijä on velvollinen luovuttamaan teoksestaan kappaleen laitoksen kirjastoon tms. Tähän ei ole pakko suostua, mutta odotettavissa lienee silloin hankaluuksia muissa asioissa. Automaattisesti ei opiskelijan tekijänoikeus kuitenkin katoa minnekään vain siksi, että hänen kirjallista teostaan kutsutaan opinnäytteeksi.

Heikki Poroila 15.5.2013