Mitä teema tarkoittaa? Mikä teema on Anna-leena härkösen kirjassa Avoimien ovien päivä?

Kysytty

Mitä teema tarkoittaa? Mikä teema on Anna-leena härkösen kirjassa Avoimien ovien päivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Teema on teoksen abstrakti johtoajatus, joka sitoo tapahtumat toisiinsa ja määrää juonenkulun. Teema on yleensä jokin käsite, ilmiö, tai moraalis-eettinen kysymys (esimerkiksi ystävyys, hyvän ja pahan ongelma, vanheneminen). Teemaa ei tavallisesti sanota teoksessa suoraan, vaan lukijan on itse pääteltävä se konkreettisten asioiden ja tapahtumien pohjalta. Tulkinta vaikuttaa siihen, millaisia teemoja eri tulkitsijat samastakin tekstistä löytävät"
Kivijalka : Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirja. Hki 2000.

Määrittely löytyy myös osoitteesta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teema_(kirjallisuus)

Kirjan teema selviää parhaiten, kun lukee itse kirjan.

47 ääntä

Kommentit

Mikä teema voisi olla kirjassa Bertin pähkäilyt ?